Car Culture Online

Overdrive.fi


Jarrujen ilmaus.

Alustaan liityvää keskustelua.

20 viestiä

1, 2 Seur.

Sivu 1/2

 

Remus 27.12.2009 15:41 (Jarrujen ilmaus.)
Satunnainen kävijäjostain, Rekisteröitynyt: 05.08.2008 17:10, Viestit: 233

Ilmasin rumpujarrut lopputulos oli se että painettaessa jarrupoljinta se ei mene pohjaan,mutta annas olla kun päästän polkimen ylös niin hetkenpäästä se menee lattiaan asti,3 pumppausta ja taas on jarruissa tieto,ja kun päästän polkimen ,niin taas menee lattiaan kiinni.Kengissä ei vuotoja,onko pääsylinterissä ehkä vikaa? voiko se imaista ilmaa polkimen noustessa ylös.Olen aloittanut ilmauksen siitä pyörästä mikä on kaikkein kauimpana pääsylinteristä.

wallu64 27.12.2009 16:09
Satunnainen kävijä, Jyväskylä, Rekisteröitynyt: 25.11.2006 18:50, Viestit: 133

Onhan kengät kehitty rumpuihin kii? Jos on niin luultavasti siellä on vaan ilmaa.

Wallu64

Remus 27.12.2009 16:26 (Jarrujen ilmaus.)
Satunnainen kävijäjostain, Rekisteröitynyt: 05.08.2008 17:10, Viestit: 233

wallu64 kirjoitti:Onhan kengät kehitty rumpuihin kii? Jos on niin luultavasti siellä on vaan ilmaa.
On kehitty sillai että rummut lähtee vetämällä irti , mutta hankaavat hiukan kumminkin,mutta voin painaa poljinta tuntitolkulla ja poljin pitää paineen,mutta kun päästää polkimen ylös niin se on hetkenpäästä ihan löysä. se paine katoaa polkimesta,kun olen yksin ilmannut useaan kertaan,takaiskuventtiilisysteemillä? takana jopa uudet sylinterit,mistään ei vuoda jarrunestettä.Että mitä siinä kohtaa tapahtuu kun poljin nousee ylös ja taas on pumpattava että tulee tunto, ei kai sitä ilmaa voi tolkuttomasti olla,jostain se sen ottaa?

Vuppe 27.12.2009 16:55
Aktiivijäsenjostain, Rekisteröitynyt: 11.02.2007 22:03, Viestit: 2222

Vaihdoin voorttiin jarrunesteet ja oli vähän vastaavaa ongelmaa että en saanut kaikkia ilmoja pois. Takaa sain ilmattua rummut ok mutta etujarrujen kanssa oli pulmia, taisi litra mennä nestettä läpi mutta silti tuli kuplia. Aika hyvän tuntuman sain kuitenkin.

Tuli vaan jälkeenpäin mieleen että kun vaihdoin eteen uudet nipat muljattujen tilalle niin ne liikkui ihan sormin. Pieni epäilys että systeemi imaisi ilmaa nipan kierteistä kun nostin polkimen. Koitan vielä jossain vaiheessa rasvata nipat ja ilmaan uudestaan.

Jos olet vaihtanut uudet sylinterit taakse niin voisiko olla vastaava juttu.

Remus 27.12.2009 17:09 (Jarrujen ilmaus.)
Satunnainen kävijäjostain, Rekisteröitynyt: 05.08.2008 17:10, Viestit: 233

Vuppe kirjoitti:Vaihdoin voorttiin jarrunesteet ja oli vähän vastaavaa ongelmaa että en saanut kaikkia ilmoja pois. Takaa sain ilmattua rummut ok mutta etujarrujen kanssa oli pulmia, taisi litra mennä nestettä läpi mutta silti tuli kuplia. Aika hyvän tuntuman sain kuitenkin.

Tuli vaan jälkeenpäin mieleen että kun vaihdoin eteen uudet nipat muljattujen tilalle niin ne liikkui ihan sormin. Pieni epäilys että systeemi imaisi ilmaa nipan kierteistä kun nostin polkimen. Koitan vielä jossain vaiheessa rasvata nipat ja ilmaan uudestaan.

Jos olet vaihtanut uudet sylinterit taakse niin voisiko olla vastaava juttu. Niinpä no tosta tuli taas se mieleen että pitäiskö se ilmausruuvi kiertää kiinni avaimella ennenkuin pätkäsee sen ilmausletkun irti ilmaus ruuvista?Eli saako se siitä ilmaa jos ilmausruuvi on auki,ja ottaa letkun irti?Vaseliinia on nippojen kierteessä kyllä.

Remus 27.12.2009 17:25 (Jarrujen ilmaus.)
Satunnainen kävijäjostain, Rekisteröitynyt: 05.08.2008 17:10, Viestit: 233

Sulla jäi sentään jonkinlainen tunto polkimeen,mutta tässä menee poljin lattiaan asti.

Vuppe 27.12.2009 17:51
Aktiivijäsenjostain, Rekisteröitynyt: 11.02.2007 22:03, Viestit: 2222

Ostin pilikasta pumpun jolla voi vaihtaa nesteet, ilmaus onnistuu samalla. Nokkaan vaan notkeampi, muistaakseni 6mm:n bensaletku ja se ilmanippaan. Hintaa 11.99€

Kuva

Remus 27.12.2009 17:56 (Jarrujen ilmaus.)
Satunnainen kävijäjostain, Rekisteröitynyt: 05.08.2008 17:10, Viestit: 233

Varmaan onnistuukin tolla.

maxvo2 27.12.2009 18:16
Aktiivijäsen, Lammi, Rekisteröitynyt: 22.05.2006 12:10, Viestit: 3547

Vuppe kirjoitti: Tuli vaan jälkeenpäin mieleen että kun vaihdoin eteen uudet nipat muljattujen tilalle niin ne liikkui ihan sormin. Pieni epäilys että systeemi imaisi ilmaa nipan kierteistä kun nostin polkimen. Koitan vielä jossain vaiheessa rasvata nipat ja ilmaan uudestaan.


Ei kierteet tiivistä nippaa, vaan se nipan kartio joka puristuu sylinteriä vasten ja tiivistää ilmausruuvin.
Tietenkin jos sylinteristä on kierteet sökönä ja nippa ei kiristy laisinkaan niin sitten saa taatusti ilmaa, mutta vuotaa myos paineen ulos.

Vuppe 27.12.2009 18:31
Aktiivijäsenjostain, Rekisteröitynyt: 11.02.2007 22:03, Viestit: 2222

maxvo2 kirjoitti:
Vuppe kirjoitti: Tuli vaan jälkeenpäin mieleen että kun vaihdoin eteen uudet nipat muljattujen tilalle niin ne liikkui ihan sormin. Pieni epäilys että systeemi imaisi ilmaa nipan kierteistä kun nostin polkimen. Koitan vielä jossain vaiheessa rasvata nipat ja ilmaan uudestaan.


Ei kierteet tiivistä nippaa, vaan se nipan kartio joka puristuu sylinteriä vasten ja tiivistää ilmausruuvin.
Tietenkin jos sylinteristä on kierteet sökönä ja nippa ei kiristy laisinkaan niin sitten saa taatusti ilmaa, mutta vuotaa myos paineen ulos.


Joo kyllä periaate on selvä. Tarkoitin että kun pumppasin poljinta niin letku oli nipassa joka oli löysällä, letku toinen pää nestepullossa. Ja kun kierteet on puhtaat niin saattaa hyvinkin haukata happea kun tulee pieni alipaine. Samoin kun imasin kuvassa olevalla pumpulla niin tulos oli sama. Siitä syystä rasvaan nipat ja koitan uudestaan.

jakulepi 27.12.2009 19:52
Aktiivijäsen, Helsinki & Kangasala, Rekisteröitynyt: 22.07.2004 20:50, Viestit: 2428

Tuotanoin, onko autossasi rummut joka nurkassa, vai rummut takana ja levyt edessä? Ja minkämerkkinen auto?

Chevyssä proportioning valve - eli se "jakotukki" heti pääsylkän jälkeen jarrujärjestelmässä, tuottaa usein kuvaamasi tyyppisiä ongelmia.

Yksi omakohtaisiin kokemuksiini perustuva juttu etenkin alkuperäisen propovalven kanssa on se, että perinteisellä tavalla ilmatessa (kaveri polkimella, ite nippaa vääntämässä) se saattaa vetää ja tällöin tehdä koko ilmaamisesta turhaa hommaa. Senpä vuoksi propovalven päädyssä on sellainen pikku nappula joka on syytä lukita jollain sopivalla työkalulla. Tämän jälkeen ilmaamista voi koittaa perinteisin menoin.
Itse tappelin Chevyn alkuperäisen (vm 72) propovalven kanssa pari kevättä, kunnes hankin kokonaan uuden venttiilin.

Toinen erinomainen tapa on pumpata nesteet järjestelmään suoraan pääsylinteriltä erillisen ilmauskannen avulla.
Itselläni tämä ilmauskansi on omavalmiste, eli paksuhko, ehkä n.10mm teräslevy jonka kiristän pääsylinterin päälle kanneksi. Levyssä on venttiili tavalliselle polkupyörän pumpulle, jolla pumpatulla paineella pääsylinterin neste saadaan liikkeelle jarrupiireille.

Tässä vielä hieman aiheesta kirjaamiani kantapään kautta "saavutettuja" kokemuksiani


Remus 27.12.2009 22:04 (Jarrujen ilmaus.)
Satunnainen kävijäjostain, Rekisteröitynyt: 05.08.2008 17:10, Viestit: 233

No nyt yhdestä etupyörän jarrusylinterin kumista löyty 3 nuppineulan kokoista reikää,voiko tämä jo riittää siihen että jarruja ei saa ilmattua?Jarrukengän pinta oli nesteestä märkä. Rumpujarrut kyseessä.Siis kyseessä se männän suojakumi.

jakulepi 27.12.2009 22:16 (Re: Jarrujen ilmaus.)
Aktiivijäsen, Helsinki & Kangasala, Rekisteröitynyt: 22.07.2004 20:50, Viestit: 2428

Remus kirjoitti:No nyt yhdestä etupyörän jarrusylinterin kumista löyty 3 nuppineulan kokoista reikää,voiko tämä jo riittää siihen että jarruja ei saa ilmattua?Jarrukengän pinta oli nesteestä märkä. Rumpujarrut kyseessä.Siis kyseessä se männän suojakumi.


Vaikuttaa siltä että olet vian keskipisteen äärellä. Jarrujärjestelmän tulee olla täysin tiivis ja etenkin jos jarruosat ovat märkänä jarrunesteestä, kielii se vuodosta jonka kautta järjestelmään päässee ylimääräistä ilmaa.

Ei muuta kuin uutta palikkaa tilalle.


Remus 27.12.2009 23:02 (Re: Jarrujen ilmaus.)
Satunnainen kävijäjostain, Rekisteröitynyt: 05.08.2008 17:10, Viestit: 233

jakulepi kirjoitti:
Remus kirjoitti:No nyt yhdestä etupyörän jarrusylinterin kumista löyty 3 nuppineulan kokoista reikää,voiko tämä jo riittää siihen että jarruja ei saa ilmattua?Jarrukengän pinta oli nesteestä märkä. Rumpujarrut kyseessä.Siis kyseessä se männän suojakumi.


Vaikuttaa siltä että olet vian keskipisteen äärellä. Jarrujärjestelmän tulee olla täysin tiivis ja etenkin jos jarruosat ovat märkänä jarrunesteestä, kielii se vuodosta jonka kautta järjestelmään päässee ylimääräistä ilmaa.

Ei muuta kuin uutta palikkaa tilalle.
OKAY, KIITTI.

Vuppe 27.12.2009 23:12
Aktiivijäsenjostain, Rekisteröitynyt: 11.02.2007 22:03, Viestit: 2222

Ylempänä mainittiin kun oli pääsylkyssä syöpymää. Kun remppasin voortin jarruja about 10 v sitten niin takasylinterit näytti hätäisesti katsottuna hyviltä mutta kun vähän rapsutteli piikillä niin sylinterien seinämistä paljastui syviä syöpymiä. Nekin hikoili nestettä jonkin verran rummun puolelle. Vaihtoon meni.

20 viestiä
  1, 2   Seur.

Sivu 1/2

Jos haluat mainostaa tässä, soita 0405773939
tai meilaa marika(a)overdrive.fi